Wednesday 9 April 2008

Måns Ripa

Jag har skrivit en deckare som utspelar sig i Torsås kommun, längs kusten till Kalmarsund ner mot Blekinge. Av flera skäl vill jag inte visa upp mig själv, varken på bild eller som författare till boken. Att det har blivit en del funderingar om vem som döljer sig bakom Ripa-namnet roar mig. Bokens handling utspelar sig inför kommunalvalet i Torsås 2006 och mördaren tycks gömma sig bland de lokala politiska ledarna. Får man göra så i en deckare? Kommentera gärna!

Vill ni läsa boken så finns den nog på biblioteket och i en del bokhandlar. Annars kan man alltid beställa den från:
GML Hjärnegatan 1
112 29 Stockholm
eller
gml@gml.se
hemsida http://www.gml.se/

Tidningen Östra Småland "Östran" har kommenterat boken i ett par stora artiklar:
www.ostran.se/nyheter/torsaas/hallaa_daer_maans_ripa
http://www.nyheterna.net/kultur_noeje/kriminell_attraktion

8 comments:

Anonymous said...

Har i delar av Mellersta Östern med största hänsyn till sekretessens krav förhört mig om "the identity of Mans Ripa" tyvärr utan redovisningsbara resultat.
Fanny

Anonymous said...

Måns Ripa är ingen fågel i lånta fjädrar utan sannoligt n sodat under Kalmar regemet.Kanske en av dem som följde med Karl X över Bält 1658, läs gärna boken av Lars Ericson, kanske återfinner vi vår spanande Ripa där
Jan-Christer

Anonymous said...

Svar till Fanny:
Mellersta Östern? Nej det förstår jag inte! Men jag är glad att du iakttar sekretess – eftersom ditt inlägg ändå får mig att ana att det inte bara är tomma ord som du använder.

… och till Jan-Christer:
Jag tror inte att du vet vem jag är, men lustigt nog var en förfader med vid tåget över Bält, vilket i varje fall Lars Ericson måste vara ovetande om.
Samtidigt vill jag tacka för gästfriheten på din blogg! Ripan har gärna besökt denna och studerat andra besökare, någon gång även släppt en egen kommentar. Men i längden blev det orimligt att inte bygga ett eget litet bo så att du slapp våldgästning av diverse främmande fåglar! Sparvar och måsar, vad vet jag.
Du ska som sagt veta att jag uppskattar din bekantskap och att jag gärna fortsätter den, så här på avstånd, men att jag hoppas att det tar lång tid innan vi träffas – om du förstår vad jag menar.
F.ö. förvånar det mig att den andra stora tidningen, Barometern, inte med ett ord ännu har brytt sig om min bok. Min identitet är en sak, men en bok som dessutom har sin handling helt förlagd till det egna utgivningsområdet borde väl ändå vara värd en recension, positiv eller kritisk. Fast den kommer kanske.
Måns

Anonymous said...

Hej Måns
Har med nöje läst din senaste bok.
Väntar med stort intresse på fortsättningen med Tor Hammar samt även jordgubbsodlare och vinproducenter som jag sakade i denna bok.

08 Måsen

Anonymous said...

Hej Måns
I dag kom även tjädern till Torsås.
Det var en höna men inte som vi kanske tror, en anka. Jag fångade den på bild, när kan jag få se Ripa från den bättre sidan, dvs framsidan framgent?
Jan-Christer

Anonymous said...

Sorry, Jan-Christer och andra! Nu drar jag mig tillbaka in i boet
och avvaktar utvecklingen i Mellersta Östern, jordgubbslandet och andra platser i tillvaron.
Med största sekretess.
Måns

Anonymous said...

test

Anonymous said...

Se där flyger ju en ripa
Med en penna som är väldigt vass
Kepsen har han oxå på sej
och hans hobby är att skriva vers
Han är skarp i lilla huvet
Här står han gömd
Men av oss som vida flugit
Han är ej glömd
Många andra söta Mörar
som har tusch i sina pennor ock
På hans lilla bakverk frossar
sen uti hans egen blogg
Han på höga hästar trippar
som skriftexpert
och av dold förtjusning vippar
hans lilla stjärt

Den flygande vännen