Wednesday 29 August 2012

Nya recensioner

Kära Ripjägare! Efter att en tid ha försummat min blogg tillfogar jag nu omdömena från Bibliotekstjänsts lektörer om mina senaste böcker.

Avsked på grått papper: Detta är pseudonymen Måns Ripas fjärde kriminalhistoria från Kalmartrakten, närmare bestämt främst Torsås, Söderåkra och Djursvik. Bokens första mördade lik ramlar ur en låda i det tända valborgsmässobålet under kommunalrådets vårtal. Detta är upptakten till en historia om en bygdens son, som tillbringat sitt liv utomlands, i södra Afrika, bl.a. som legosoldat. Nu har han återvänt till hemtrakten för att kvittera ut sitt fadersarv, tyvärr förskingrat av några av Kalmarsocietetens toppfigurer, som nu hotas av ruin och social utfrysning. Fler mord följer och polisen med Fredrik Hägg som undersökningsledare och den vänsterradikala bibliotekarien Vendela Karlsson nystar frenetiskt i tilltrasslade trådar och är långt ifrån nöjda med den slutliga officiella förklaringen till händelserna. Boken är vårdat skriven och underhållande med en hel del politiska pekpinnar, inte särskilt blodig trots flera mord och välgörande fri från grova sexskildringar.

Hur jag mig i världen vände: Måns Ripa är en ypperlig satiriker. Han låter sin namne, den småländske skrävlaren Måns Ripa, förtälja en otrolig levnadshistoria. Romangestalten framför bestämda åsikter och anbefaller vislig tröghet avseende på nymodigheter. Han lovprisar sin skollärarinnas hälsosamma rapp med pekpinnen och hävdar: Mot samhällets ogärningsmän skall den offentliga handen vara hård och bestämd. Ripa anser att kvinnoarbeten utanför hemmets trygga väggar lett till svåra sociala störningar. Lögnhalsen redogör i uppfinningsrika kapitel för häpnadsväckande stordåd. Han har ägnat sin krafts dagar åt upplyftande och världsförbättrande omsorger samt avvärjer ett fientligt anfall från öster. Ripa finner den småländska motsvarigheten till Ales Stenar och förhindrar att Sveriges Konung faller i en rosenrabatt. Storljugaren skildrar livfullt sina familjära möten med Nils Dacke, Gunnar Sträng, Snoddas Nordgren, Greta Garbo och Carola. Författaren Måns Ripa är en stilmedveten skribent. Han låter sin hjälte utmåla sina bragder i underbart pompösa ordalag.